субота, 12 березня 2016 р.

Шевченко для найменших: топ-6 віршів



              Творчий спадок Тараса Шевченка багатий для людей будь-якого віку та смаків. Тож до Вашої уваги вірші Кобзаря, з яких варто починати читати Тараса Шевченка з дитячих років.







ТЕЧЕ ВОДА З-ПІД ЯВОРА 

Тече вода з-під явора
 Яром на долину.
 Пишається над водою
 Червона калина.
 Пишається калинонька,
 Явор молодіє,
 А кругом їх верболози
 Й лози зеленіють.

Тече вода із-за гаю
 Та попід горою.
 Хлюпощуться качаточка
 Помеж осокою.
 А качечка випливає
 З качуром за ними,
 Ловить ряску, розмовляє
 З дітками своїми.

Тече вода край города.
 Вода ставом стала.
 Прийшло дівча воду брати,
 Брало, заспівало.
 Вийшли з хати батько й мати
 В садок погуляти,
 Порадитись, кого б то їм
 Своїм зятем звати?


САДОК ВИШНЕВИЙ КОЛО ХАТИ 

Садок вишневий коло хати,
 Хрущі над вишнями гудуть.
 Плугатарі з плугами йдуть,
 Співають, ідучи, дівчата,
 А матері вечерять ждуть.

Сем’я вечеря коло хати,
 Вечірня зіронька встає.
 Дочка вечерять подає,
 А мати хоче научати,
 Так соловейко не дає.

Поклала мати коло хати
 Маленьких діточок своїх,
 Сама заснула коло їх.
 Затихло все, тілько дівчата
 Та соловейко не затих.




І ДОСІ СНИТЬСЯ: ПІД ГОРОЮ 

І досі сниться: під горою
 Меж вербами та над водою
 Біленька хаточка. Сидить
 Неначе й досі сивий дід
 Коло хатиночки і бавить
 Хорошеє та кучеряве
 Своє маленькеє внуча.
 І досі сниться, вийшла з хати
 Веселая, сміючись, мати,
 Цілує діда і дитя
 Аж тричі весело цілує,
 Прийма на руки, і годує,
 І спать несе. А дід сидить
 І усміхається, і стиха
 Промовить нишком: — Де ж те лихо?
 Печалі тії, вороги?
 І нищечком старий читає,
 Перехрестившись, Отче наш.
 Крізь верби сонечко сіяє
 І тихо гасне. День погас
 І все почило. Сивий в хату
 Й собі пішов опочивати.


ДОЛЯ

Ти не лукавила зо мною;
 Ти другом, братом і сестрою
 Сіромі стала; ти взяла
 Мене, маленького, за руку
 І в школу хлопця одвела
 До пьяного дяка в науку.
 „Учися, серденько: колись
 З нас будуть люди” – ти сказала.
 А я й послухав, і учивсь,
 І вивчився. А ти збрехала!
 Які з нас люди?.. Та дарма!
 Ми не лукавили з тобою,
 Ми просто йшли, – у нас нема
 Зерна неправди за собою…
 Ходімо ж, доленько моя,
 Мій друже вбогий, нелукавий!
 Ходімо дальше: дальше слава,
 А слава – заповідь моя


МЕНІ ТРИНАДЦЯЦИЙ МИНАЛО 

Мені тринадцятий минало;
 Я пас ягнята за селом.
 Чи то так сонечко сіяло,
 Чи так мені чого було –
 Мені так любо, любо стало,
 Неначе в Бога…
 Уже прокликали до паю,
 А я собі у бур’яні
 Молюся Богу, і не знаю,
 Чого маленькому мені
 Тоді так приязно молилось,
 Чого так весело було.
 Господнє небо і село,
 Ягня, здається, веселилось,
 І сонце гріло – не пекло.

Та не довго сонце гріло,
 Не довго молилось;
 Запекло, почервоніло
 І рай запалило.
 Мов прокинувся, – дивлюся:
 Село почорніло,
 Боже небо голубеє –
 І те помарніло.
 Поглянув я на ягнята –
 Не мої ягнята;
 Обернувся я на хати –
 Нема в мене хати.
 Не дав мені Бог нічого!
 І хлинули сльози…
 Тяжкі сльози… А дівчина,
 При самій дорозі,
 Недалеко коло мене
 Плоскінь вибірала,
 Та й почула, що я плачу:
 Прийшла, привітала,
 Утирала мої сльози,
 І поцілувала…
 Неначе сонце засіяло,
 Неначе все на світі стало
 Моє: лани, гаї, сади…
 І ми, жартуючи, погнали
 Чужі ягнята до води.


РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ

Реве та стогне Дніпр широкий
 Сердитий вітер завива,
 Додолу верби гне високі,
 Горами хвилю підійма.

І блідий місяць на ту пору
 Із хмари де-де виглядав, −
 Неначе човен в синім морю,
 То виринав, то потопав.

Ще треті півні не співали,
 Ніхто ніде не гомонів,
 Сичі в гаю перекликались,

Та ясень раз-у-раз скрипів.

Використано матеріали з сайту Львівський портал

Немає коментарів:

Дописати коментар